releases

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cdr #2 (2010) cd-r

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cdr #2 (2010)
untitled
1 track, 21 minutes
released january 2010


excerpts











reviews

Back in Vital Weekly 707 I was pleasantly surprised by a release from Chemins from Finland. One untitled piece of twenty minutes, and on their second release they continue that: another untitled twenty minute piece. Drums seem to have a more loose percussive role here, but otherwise it continues the lines set forward as before. Improvisation for a rock group line up playing some mood induced music, incorporating field recordings. The piece here is in two parts (cut as one track). The first is soft and moody, with repeating loops of sound, while the second works its way up to some noisy climax, before dying out. A great piece I think, and again: this should be picked up by one of the many CDR labels, as this deserves more attention. (Frans de Waard, Vital Weekly 716)

Speaking of restraint, bend an ear to this item from Finland, an odd little CDR by Chemins simply titled cdr#2. One-and-twenty minutes of pleasant electronic droning, pulsing, and murmuring shalt be thy portion should ye elect to purchase this item directly from the group’s website. This untitled statement arrives in a decorative semi-abstract cover which may represent tyres hanging from lightbulbs near a wine-rack, or something. (Ed Pinsent, The Sound Projector, 3.2.2010)

One of the highlights of the last issue of WWR was the debut album from Chemins who have now followed that release with another single track dose of their low-key, melancholy expressionist sound-painting. CDR#2 embraces the mores of electronica, ambient and noise music to create a stunningly mature composition that has found itself looping around my seedee player for the last fortnight. (Ian Holloway, Wonderful Wooden Reasons 04/2010)


Comme promis il y a un mois, nous revenons sur le cas Chemins, cette formation finlandaise qui sortait son premier CD-R en novembre et qui nous propose ici une suite dans une même lignée : autoproduction, sobrement intitulé cdr #2 et composé d’une seule piste de 21mn.

On retrouve dans un premier temps la tonalité du cdr #1, avec des drones et frétillements organiques, une douceur ambiante habillée de petits bruitages qui sont certainement issus du traitement de field recordings, éléments mis en boucles comme ces réguliers piaillements que l’on croirait captés dans une basse-cour.
Et puis le groupe s’oriente vers une certaine épure en éliminant tous les bruitages pour laisser la place à une mélodie d’orgue, claire, flottante et répétitive, faisant légèrement pencher cette pièce vers un certain krautrock. Ce nouvel EP semble également moins faire appel à l’improvisation que le premier volet, les quelques percussions que l’on entend ici au second plan, si elles sont probablement le fruit d’une session live, sont largement traitées par l’informatique ensuite.
On a enfin la nette impression d’écouter 3 parties bien distinctes, avec baisse du niveau sonore entre chacune et changement de registre. Ainsi on aborde la dernière section, la plus intrigante, inquiétante même avec ses frottements métalliques graves et ses cloches répétitives. Des frottements de cordes montent progressivement, emmenant avec eux des souffles épais. Tout s’emmêlent alors, une superbe mélodie prend forme, tout autant composée par les cloches et les guitares, tandis que le bruit du souffle se fait puissant, déchirant, venant sublimer l’ensemble.
On n’en sait toujours pas plus sur Chemins, mais avec ce cdr #2 ces finlandais ne font que confirmer le bien que l’on pensait d’eux. On n’a d’ailleurs pas fini de parler d’eux. À suivre! (Fabrice Allard, EtherREAL, 12.6.2010)


This good second release by Helsinki, Finland-group Chemins is made up of a single 21-minute long piece that evolves in a subtle, winding direction from layered, droning sounds and airy, clicking percussion, both evoking mental images of nature, and from there progresses into cold, echoing melodies that are hung around single organ notes and their overtones; the musical structure of the piece is then led into a large, distorted conclusion. There is a lot within this brief CDr’s mode of composition for the listener to take in and a lot of conceptual room to bring their own ideas and memories to bear on the work; the group is especially skilled at developing and parsing out a theme. (Jordan Anderson, Foxy Digitalis 22.11.2010)